Welnu, het duurt lang, aangezien ik naar een nieuwe woning moest verhuizen en dergelijke, maar ik beloofde AndyW dat ik de klus zou klaren.
Secundaire gaskleppen.... Er zijn veel gedachten over wat ze in hemelsnaam doen. Sommigen zeggen dat het voor geluidsvermindering is, anderen denken dat ze alleen maar in de weg zitten en de echte prestaties van de motor beĂŻnvloeden, en sommigen zouden ze gewoon liever verwijderen.
Ik zou u in de richting van mijn technische artikel over carburateurs moeten wijzen.
Meer gericht op het type "Constant Velocity".
Sinds de introductie van brandstofinjectie hebben we geen drukval meer nodig via een venturi om brandstof uit een brandstofbak te halen en in de motor te brengen. We hebben een brandstofpomp die brandstof onder druk naar brandstofinjectoren stuurt, en dankzij IC-chips en sensoren kunnen we de brandstof in de motor spuiten. Geen behoefte aan mooie naaldsproeiers, hoofdsproeiers, primaire sproeiers en luchtschroeven. Om nog maar te zwijgen van het ervoor zorgen dat het brandstofpeil in de carburateurbakken de juiste hoogte heeft.
Er is één ding dat belangrijk is bij de CV-carburateur, en dat is hoe hij de luchtsnelheid constant houdt door de inlaatpoorten, ongeacht de stand van het gaspedaal. Als je ooit platte schuifcarburateurs hebt gehad en meteen het gaspedaal opendeed, zou je merken dat de motor een grote slok lucht zou nemen en zou aarzelen of zelfs zou afslaan. Versnellingspompen werden geïntroduceerd om dit onder controle te houden. Dus, met betrekking tot het constant houden van de luchtsnelheden, vooral bij lagere motortoerentallen, is één concept voor een motor met brandstofinjectie om afzonderlijk geregelde gaskleppen toe te voegen die onafhankelijk van de hoofdgaskleppen kunnen bewegen. Op deze manier, als de gaskleppen snel worden geopend, zal de luchtsnelheid afnemen, maar met de secundaire gaskleppen die net achterblijven, kan de luchtsnelheid op peil worden gehouden en de verstuiving van de brandstof die in de motor wordt geïnjecteerd, worden bevorderd. Natuurlijk, als je met de motor racet en hij nooit toerentallen onder de 6 tot 7.000 tpm ziet, heeft het geen zin om de secundaire gaskleppen daar te hebben, en kunnen ze worden verwijderd voor een extra toename van de lucht. De meesten van ons racen niet en gebruiken de motor over een breed toerentalbereik, en met de STV's geïnstalleerd, doet dit de prestaties niet echt afbreuk, maar houdt het handelbaarder.
Nou, genoeg gezegd over hoe ze werken, laten we eens kijken hoe we ze afstellen.
Maui, alias (Dave), was zo vriendelijk om zijn motor te doneren (en wat gratis werk te krijgen) door uw dienaar.
We begonnen eerst met het controleren van zijn gasklepsensor... (zie Chewy's killer Tech tip), en ontdekten dat we een kleine aanpassing moesten doen.
Daarna waren we klaar met de STV's.
Er zijn in wezen 3 delen in deze opstelling.
1. De STV's.
2. De servomotor die ze aandrijft.
3. De STV-positiesensor die de ECU vertelt waar ze zich bevinden.
Het eerste wat je moet doen is de tank omhoog brengen en de airbox-assemblage verwijderen. Die Pair-klepslangen zijn een BITCH! (Hint Dave...Verlies de pair..)
Er zijn verschillende connectoren die losgekoppeld moeten worden om de verwijdering te vergemakkelijken. Onthoud gewoon waar ze naartoe gaan, als je de taak aanpakt.
Het eerste dat je moet identificeren, zijn de STV's, het is een no-brainer, maar we willen alles behandelen... Dit is foto nr. 1
De volgende is het servomechanisme, foto nr. 2
En tot slot de STV-positiesensor foto nr. 3
We willen nu de connector bij de STV-positiesensor vinden, de draadboom is eigenlijk opgevouwen en aan elkaar gebonden. foto nr. 4.
Secundaire gaskleppen.... Er zijn veel gedachten over wat ze in hemelsnaam doen. Sommigen zeggen dat het voor geluidsvermindering is, anderen denken dat ze alleen maar in de weg zitten en de echte prestaties van de motor beĂŻnvloeden, en sommigen zouden ze gewoon liever verwijderen.
Ik zou u in de richting van mijn technische artikel over carburateurs moeten wijzen.
Meer gericht op het type "Constant Velocity".
Sinds de introductie van brandstofinjectie hebben we geen drukval meer nodig via een venturi om brandstof uit een brandstofbak te halen en in de motor te brengen. We hebben een brandstofpomp die brandstof onder druk naar brandstofinjectoren stuurt, en dankzij IC-chips en sensoren kunnen we de brandstof in de motor spuiten. Geen behoefte aan mooie naaldsproeiers, hoofdsproeiers, primaire sproeiers en luchtschroeven. Om nog maar te zwijgen van het ervoor zorgen dat het brandstofpeil in de carburateurbakken de juiste hoogte heeft.
Er is één ding dat belangrijk is bij de CV-carburateur, en dat is hoe hij de luchtsnelheid constant houdt door de inlaatpoorten, ongeacht de stand van het gaspedaal. Als je ooit platte schuifcarburateurs hebt gehad en meteen het gaspedaal opendeed, zou je merken dat de motor een grote slok lucht zou nemen en zou aarzelen of zelfs zou afslaan. Versnellingspompen werden geïntroduceerd om dit onder controle te houden. Dus, met betrekking tot het constant houden van de luchtsnelheden, vooral bij lagere motortoerentallen, is één concept voor een motor met brandstofinjectie om afzonderlijk geregelde gaskleppen toe te voegen die onafhankelijk van de hoofdgaskleppen kunnen bewegen. Op deze manier, als de gaskleppen snel worden geopend, zal de luchtsnelheid afnemen, maar met de secundaire gaskleppen die net achterblijven, kan de luchtsnelheid op peil worden gehouden en de verstuiving van de brandstof die in de motor wordt geïnjecteerd, worden bevorderd. Natuurlijk, als je met de motor racet en hij nooit toerentallen onder de 6 tot 7.000 tpm ziet, heeft het geen zin om de secundaire gaskleppen daar te hebben, en kunnen ze worden verwijderd voor een extra toename van de lucht. De meesten van ons racen niet en gebruiken de motor over een breed toerentalbereik, en met de STV's geïnstalleerd, doet dit de prestaties niet echt afbreuk, maar houdt het handelbaarder.
Nou, genoeg gezegd over hoe ze werken, laten we eens kijken hoe we ze afstellen.
Maui, alias (Dave), was zo vriendelijk om zijn motor te doneren (en wat gratis werk te krijgen) door uw dienaar.
We begonnen eerst met het controleren van zijn gasklepsensor... (zie Chewy's killer Tech tip), en ontdekten dat we een kleine aanpassing moesten doen.
Daarna waren we klaar met de STV's.
Er zijn in wezen 3 delen in deze opstelling.
1. De STV's.
2. De servomotor die ze aandrijft.
3. De STV-positiesensor die de ECU vertelt waar ze zich bevinden.
Het eerste wat je moet doen is de tank omhoog brengen en de airbox-assemblage verwijderen. Die Pair-klepslangen zijn een BITCH! (Hint Dave...Verlies de pair..)
Er zijn verschillende connectoren die losgekoppeld moeten worden om de verwijdering te vergemakkelijken. Onthoud gewoon waar ze naartoe gaan, als je de taak aanpakt.
Het eerste dat je moet identificeren, zijn de STV's, het is een no-brainer, maar we willen alles behandelen... Dit is foto nr. 1
De volgende is het servomechanisme, foto nr. 2
En tot slot de STV-positiesensor foto nr. 3
We willen nu de connector bij de STV-positiesensor vinden, de draadboom is eigenlijk opgevouwen en aan elkaar gebonden. foto nr. 4.