Ik ben er nu aan gewend om mijn gedachten op te schrijven over procedures die jaren uit elkaar kunnen liggen. Ik moest de handleiding raadplegen en de instructies over vorkolie lezen en herlezen voordat het duidelijk werd. Er waren ook addertjes onder het gras. Ik ga ervan uit dat de lezer een behoorlijke monteur is en laat het opkrikken van de motorfiets, het verwijderen van de wielen en de vork achterwege. Deze aantekeningen zouden een aanvulling vormen op een grondige lezing van de Suzuki- of andere handleiding. Merk ook op dat deze instructies op 10.4.22 zijn herzien om te zeggen dat de lange, dunne stang die in de "binnenstang" past, wordt verwijderd bij het instellen van het vorkniveau.
Vorkolie vervangen - aantekeningen van 10.2.22
1. Vorken nog op de motor - vorkdop iets losser maken
2. Vorken van de motor verwijderen
3. Bovenste dop van de patrooneenheid scheiden. Gebruik een 14 mm sleutel om de voorspanning af te stellen in de tegenovergestelde richting van moer nr. 17 op de Suzuki-onderdelentekening. Zodra moer nr. 17 is losgemaakt, draait de bovenste dop eraf en scheidt deze van de rest van de assemblage.
4. Verwijder nu de "veergroef" die bovenop de witte plastic afstandhouder zit, de plastic afstandhouder en de hoofdveer. Verwijder ook de lange, dunne stang uit het lichaam van de "cilinder", ook wel onderdeel nr. 13" genoemd. Die dunne binnenstang verplaatst ongeveer 3 mm vloeistofhoogte. Vraag me niet hoe ik dat heb ontdekt. Bij het instellen van het oliepeil blijft al het andere in de vorkbody. Een andere manier om ernaar te kijken is dat alles wat los zit eruit komt bij het instellen van het vorkoliepeil. Wat overblijft, wordt vastgehouden door de bout aan de onderkant van de vork.
5. Giet de oude olie eruit. Optioneel - overweeg een methode om de interne onderdelen van de assemblage grondiger te reinigen door de onderste bout te verwijderen. Merk op dat een luchtratel daarvoor soms nodig is en dat schroefdraadborgmiddel vereist is bij het opnieuw monteren. Het verwijderen van de onderste bout is niet nodig voor een routine vorkolieverversing.
6. Voeg met de "binnenbuis aka onderdeel nr. 12" helemaal naar beneden in de "hoofdbody aka onderdeel nr. 4" ongeveer 450 ml olie toe.
7. Trek met de vingers de "cilinder aka onderdeel nr. 13" 5 inch langzaam 10 keer op en neer. Wacht nog 6-8 minuten tot alle bellen verdwenen zijn. Controleer opnieuw op bellen door de cilinder langzaam een paar centimeter omhoog te trekken en langzaam weer naar beneden te duwen. Als er geen bellen zijn, ga dan verder.
8. Controleer het oliepeil met een recht stuk kleerhanger gemarkeerd met wit elektrisch tape of ander niet-absorberend tape. Het is gemakkelijk om het oliepeil op de niet-absorberende tape te dopen en te bekijken. Voeg een beetje olie tegelijk toe tot 162 mm van bovenaf.
9. Plaats de veer
10. Reik door de veer en trek de patroon aka onderdeel nr. 13 omhoog met een lange, met tape bedekte punttang.
11. Steek de lange, dunne stang in de cilinder. Interessant genoeg is er geen apart onderdeelnummer voor die stang in de diagrammen. Het wordt beschouwd als onderdeel van onderdeel nr. 13, hoewel het verwijderbaar is.
12. Plaats de witte afstandhouder en locator over de cilinder aka onderdeel nr. 13.
13. Zorg ervoor dat u de hoogte van moer nr. 17 instelt op 11 mm vanaf de bovenkant van het schroefdraadgedeelte volgens Suzuki.
14. Schroef de vorkdop op de patroon en zorg ervoor dat u moer nr. 17 niet draait (omgekeerd van stap 3) en vervolgens op de vorkbody.
Vorkolie vervangen - aantekeningen van 10.2.22
1. Vorken nog op de motor - vorkdop iets losser maken
2. Vorken van de motor verwijderen
3. Bovenste dop van de patrooneenheid scheiden. Gebruik een 14 mm sleutel om de voorspanning af te stellen in de tegenovergestelde richting van moer nr. 17 op de Suzuki-onderdelentekening. Zodra moer nr. 17 is losgemaakt, draait de bovenste dop eraf en scheidt deze van de rest van de assemblage.
4. Verwijder nu de "veergroef" die bovenop de witte plastic afstandhouder zit, de plastic afstandhouder en de hoofdveer. Verwijder ook de lange, dunne stang uit het lichaam van de "cilinder", ook wel onderdeel nr. 13" genoemd. Die dunne binnenstang verplaatst ongeveer 3 mm vloeistofhoogte. Vraag me niet hoe ik dat heb ontdekt. Bij het instellen van het oliepeil blijft al het andere in de vorkbody. Een andere manier om ernaar te kijken is dat alles wat los zit eruit komt bij het instellen van het vorkoliepeil. Wat overblijft, wordt vastgehouden door de bout aan de onderkant van de vork.
5. Giet de oude olie eruit. Optioneel - overweeg een methode om de interne onderdelen van de assemblage grondiger te reinigen door de onderste bout te verwijderen. Merk op dat een luchtratel daarvoor soms nodig is en dat schroefdraadborgmiddel vereist is bij het opnieuw monteren. Het verwijderen van de onderste bout is niet nodig voor een routine vorkolieverversing.
6. Voeg met de "binnenbuis aka onderdeel nr. 12" helemaal naar beneden in de "hoofdbody aka onderdeel nr. 4" ongeveer 450 ml olie toe.
7. Trek met de vingers de "cilinder aka onderdeel nr. 13" 5 inch langzaam 10 keer op en neer. Wacht nog 6-8 minuten tot alle bellen verdwenen zijn. Controleer opnieuw op bellen door de cilinder langzaam een paar centimeter omhoog te trekken en langzaam weer naar beneden te duwen. Als er geen bellen zijn, ga dan verder.
8. Controleer het oliepeil met een recht stuk kleerhanger gemarkeerd met wit elektrisch tape of ander niet-absorberend tape. Het is gemakkelijk om het oliepeil op de niet-absorberende tape te dopen en te bekijken. Voeg een beetje olie tegelijk toe tot 162 mm van bovenaf.
9. Plaats de veer
10. Reik door de veer en trek de patroon aka onderdeel nr. 13 omhoog met een lange, met tape bedekte punttang.
11. Steek de lange, dunne stang in de cilinder. Interessant genoeg is er geen apart onderdeelnummer voor die stang in de diagrammen. Het wordt beschouwd als onderdeel van onderdeel nr. 13, hoewel het verwijderbaar is.
12. Plaats de witte afstandhouder en locator over de cilinder aka onderdeel nr. 13.
13. Zorg ervoor dat u de hoogte van moer nr. 17 instelt op 11 mm vanaf de bovenkant van het schroefdraadgedeelte volgens Suzuki.
14. Schroef de vorkdop op de patroon en zorg ervoor dat u moer nr. 17 niet draait (omgekeerd van stap 3) en vervolgens op de vorkbody.