SV Portal Forums banner

Opmerkingen over het vervangen van de vorkolie van de SV1000S uit 2003

3.2K views 30 replies 7 participants last post by  Pantera93  
#1 · (Edited)
Ik ben er nu aan gewend om mijn gedachten op te schrijven over procedures die jaren uit elkaar kunnen liggen. Ik moest de handleiding raadplegen en de instructies over vorkolie lezen en herlezen voordat het duidelijk werd. Er waren ook addertjes onder het gras. Ik ga ervan uit dat de lezer een behoorlijke monteur is en laat het opkrikken van de motorfiets, het verwijderen van de wielen en de vork achterwege. Deze aantekeningen zouden een aanvulling vormen op een grondige lezing van de Suzuki- of andere handleiding. Merk ook op dat deze instructies op 10.4.22 zijn herzien om te zeggen dat de lange, dunne stang die in de "binnenstang" past, wordt verwijderd bij het instellen van het vorkniveau.

Vorkolie vervangen - aantekeningen van 10.2.22
1. Vorken nog op de motor - vorkdop iets losser maken
2. Vorken van de motor verwijderen
3. Bovenste dop van de patrooneenheid scheiden. Gebruik een 14 mm sleutel om de voorspanning af te stellen in de tegenovergestelde richting van moer nr. 17 op de Suzuki-onderdelentekening. Zodra moer nr. 17 is losgemaakt, draait de bovenste dop eraf en scheidt deze van de rest van de assemblage.
4. Verwijder nu de "veergroef" die bovenop de witte plastic afstandhouder zit, de plastic afstandhouder en de hoofdveer. Verwijder ook de lange, dunne stang uit het lichaam van de "cilinder", ook wel onderdeel nr. 13" genoemd. Die dunne binnenstang verplaatst ongeveer 3 mm vloeistofhoogte. Vraag me niet hoe ik dat heb ontdekt. Bij het instellen van het oliepeil blijft al het andere in de vorkbody. Een andere manier om ernaar te kijken is dat alles wat los zit eruit komt bij het instellen van het vorkoliepeil. Wat overblijft, wordt vastgehouden door de bout aan de onderkant van de vork.
5. Giet de oude olie eruit. Optioneel - overweeg een methode om de interne onderdelen van de assemblage grondiger te reinigen door de onderste bout te verwijderen. Merk op dat een luchtratel daarvoor soms nodig is en dat schroefdraadborgmiddel vereist is bij het opnieuw monteren. Het verwijderen van de onderste bout is niet nodig voor een routine vorkolieverversing.
6. Voeg met de "binnenbuis aka onderdeel nr. 12" helemaal naar beneden in de "hoofdbody aka onderdeel nr. 4" ongeveer 450 ml olie toe.
7. Trek met de vingers de "cilinder aka onderdeel nr. 13" 5 inch langzaam 10 keer op en neer. Wacht nog 6-8 minuten tot alle bellen verdwenen zijn. Controleer opnieuw op bellen door de cilinder langzaam een paar centimeter omhoog te trekken en langzaam weer naar beneden te duwen. Als er geen bellen zijn, ga dan verder.
8. Controleer het oliepeil met een recht stuk kleerhanger gemarkeerd met wit elektrisch tape of ander niet-absorberend tape. Het is gemakkelijk om het oliepeil op de niet-absorberende tape te dopen en te bekijken. Voeg een beetje olie tegelijk toe tot 162 mm van bovenaf.
9. Plaats de veer
10. Reik door de veer en trek de patroon aka onderdeel nr. 13 omhoog met een lange, met tape bedekte punttang.
11. Steek de lange, dunne stang in de cilinder. Interessant genoeg is er geen apart onderdeelnummer voor die stang in de diagrammen. Het wordt beschouwd als onderdeel van onderdeel nr. 13, hoewel het verwijderbaar is.
12. Plaats de witte afstandhouder en locator over de cilinder aka onderdeel nr. 13.
13. Zorg ervoor dat u de hoogte van moer nr. 17 instelt op 11 mm vanaf de bovenkant van het schroefdraadgedeelte volgens Suzuki.
14. Schroef de vorkdop op de patroon en zorg ervoor dat u moer nr. 17 niet draait (omgekeerd van stap 3) en vervolgens op de vorkbody.
 
  • Like
Reactions: Urbanjugle
#3 · (Edited)
Dank u! Nog iets op mijn to-do-lijst, aangezien het motorseizoen in Phoenix begint en benzine weer $5/gallon kost?!!!!
Het is echt moeilijk om procedures duidelijk te documenteren. Ik weet pas in 2026 of zo hoe goed deze instructies mijn geheugen opfrissen.
 
#4 ·
Zorg er ook voor dat de rebound-afstelstang van de schroefdraad interne stang is verwijderd, omdat deze het vloeistofniveau een paar mm's verandert.....
Ik gebruik een set schuifmaten om de diepte van de olie te meten......het verlengstuk is een perfecte peilstok, met een zaklamp kun je een visoog zien verschijnen als het de vloeistof raakt.
En persoonlijk, trek die onderste bout er elke keer uit en verwijder de patroon.....duurt niet veel langer, en je krijgt een veel beter resultaat op lange termijn
 
#5 · (Edited)
Zorg er ook voor dat de rebound-afstelstang van de legering van de schroefdraadstang wordt verwijderd, omdat deze het vloeistofniveau een paar mm verandert.....
Ik gebruik een set schuifmaten om de diepte van de olie te meten.....het verlengstuk is een perfecte peilstok, met een zaklamp kun je een visoog zien verschijnen als het de vloeistof raakt.
En persoonlijk, trek die onderste bout er elke keer uit en verwijder de cartridge.....duurt niet veel langer en je krijgt een veel beter resultaat op lange termijn
Ik heb je tip over het verwijderen van de binnenste stang bekeken. Na weer een keer te hebben gelezen, lijkt het erop dat je gelijk hebt. Suzuki zegt dat de "afstelstang" tegelijkertijd met de vorkdopbout moet worden geïnstalleerd en dat zou gebeuren na het instellen van het vorkniveau. Zie verwijzing naar het installeren van de vorkdopbout en "afstelstang" in de onderstaande illustratie. Ik herzie de instructies die dit bericht dienovereenkomstig hebben gestart.

Image
 

Attachments

#9 ·
Ja, ze wisselen de terminologie uit..... de ene is de binnenste stanghouder en dan zeggen ze binnenste stang..... het gereedschap dat eraan vastzit, verraadt dat.....dat is de binnenste stang/stanghouder.... in die eenheid zit de eigenlijke massieve stang
die uit de stanghouder moet.....
Dus volgens jouw lezing zit ik momenteel iets te vol met vorkolie. Misschien geen slechte zaak. Het regent al dagen met de overblijfselen van Ian, dus ik zal het werk hopelijk morgen testen.
 
#7 ·
Ik heb dit maar één keer op een motor gedaan, dus ik weet niet zeker of het relevant is voor de SV, maar in stap 1 ontdekte ik dat de bovenste kroonplaatbout losgemaakt moest worden voordat de vorkdop werd verwijderd (de onderste kroonplaat moet vastgeklemd blijven om te voorkomen dat de stanchion draait). Zonder dit was de dop erg strak. Ik heb ook video's gezien waarin de dop volledig werd vernietigd door dit niet te doen.
 
#10 ·
Hé iedereen, de SV loopt geweldig, maar ik voel nu echt de slechte vering. Tussen dit forum en een geweldige YouTube-video van 'Ken's Shed', geloof ik, voel ik me zeker om de vorken te verwijderen.
Dus ik heb een paar All Balls-kits gevonden, verdomme, ik zal er gewoon een screenshot van maken. Is er nog iets anders te bestellen? En de consensus lijkt te zijn om bij 5W vorkolie te blijven? Bedankt!!
 
#11 ·
Hé iedereen, de SV loopt geweldig, maar ik voel nu echt de slechte vering. Tussen dit forum en een geweldige YouTube-video van 'Ken's Shed', geloof ik, voel ik me zeker om de vorken te verwijderen.
Dus ik heb een paar All Balls-kits gevonden, verdomme, ik zal er gewoon een screenshot van maken. Is er nog iets anders te bestellen? En de consensus lijkt te zijn om bij 5w vorkolie te blijven? Bedankt!!
View attachment 118410
Het lijkt erop dat je hebt wat je nodig hebt om de vorken te onderhouden.
Ik heb ooit All Balls-spullen gekocht en zal het nooit meer doen. De bussen waren niet in de specificaties, waardoor de vorken vastliepen. Ook is een van de oliekeerringen na twee jaar rijden defect geraakt.

Ik houd het liever bij een merk of OEM. All Balls lijkt gewoon alles te verkopen wat ze die week goedkoop konden krijgen.

Een kleine lifehack kan de lokale landbouwwerkplaats zijn. Agco (Massy Ferguson, Fendt, Valtra) heeft bijvoorbeeld een eigen lijn lagers. Het zijn normale SKF-lagers verpakt in een doos met het label Agco, net iets goedkoper dan je normaal zult vinden.
Ik zie dat je uit de VS komt, John Deere is daar waarschijnlijk veel groter en ze zullen waarschijnlijk dezelfde truc uithalen met een bedrijf dat goede lagers maakt.

Zoek voor olie op het forum, elke 5w-olie heeft niet dezelfde viscositeit.
 
#13 ·
Nou verdomme, dat klinkt niet goed. Niet de manier van zaken doen om te zeggen 'voldoende!' ?!?!!!! Ik denk dat ik OEM zal bestellen. Ik had er een hekel aan om zoveel uit te geven aan de OEM-slangen, maar hey, ze gingen bijna 20 jaar mee, dus ze moeten wel iets goed doen.
Ik heb All Balls gebruikt voor de balhoofdlagers in mijn Intruder 1500LC & ze waren perfect.
 
#21 ·
Hebben jullie een krik of bokken die je goed vindt? Ik had de SV op mijn Craftsman krik bij de laatste bandenwissel en het was nogal riskant, want er is niets vlak aan de onderkant. Ik heb een achterstandaard maar niets voor de voorkant. Ik probeer gewoon uit te zoeken hoe ik hem kan ondersteunen om de vorken te verwijderen. Geen open spanten in de garage om vanaf het plafond te ondersteunen.
 
#22 ·
Ik gebruik een van die platte driehoekige autokrikken.....en er is een platte plek op de behuizing aan de (zittend op) linkervoorhoek van de motor. Beste evenwichtspunt ook als hij op een achterstandaard staat.
Heb het hele voorste deel er zo uitgehaald, alleen met een riem naar een haakpunt voor de veiligheid.
 
#23 ·
Ik gebruik een van die platte driehoekige autokrikken.....en er is een platte plek op de behuizing aan de (zittend op) linkervoorhoek van de motor. Beste evenwichtspunt ook als hij op een achterstandaard staat.
Heb het hele voorste gedeelte er zo uitgehaald, gewoon met een riem naar een haakpunt voor de veiligheid.
Echt waar?! Wauw, dat moet ik proberen. Heb twee van die schaarkrikken liggen.
Trouwens, ik kijk naar de play-off wedstrijd 2 van de Phoenix Suns. Kent u Jock Landale? Grote, lange blanke man uit Australië. Hij is Center, een back-up, maar hij is best goed.
 
#25 ·
Goedkope aanpak - Ik gebruik een stuk (28") 5/8" draadstang door het scharnierpunt van de achterbrug, opgebokt op kriksteunen; zeskantmoeren/ringen aan elke kant klemmen de steunen vast zodat er niets kan wegglijden... ziet er ghetto uit, maar het is erg stabiel.
 
#31 ·
Is dit zelfgemaakte TRE de nieuwste manier om te gaan?

EDGELEC 100 stuks 6,8K ohm Weerstand 1/4w (0,25 Watt) ±1% Tolerantie Metaalfilm Vaste Weerstand, Meerdere Weerstandswaarden Optioneel https://a.co/d/3kcgYu3

Maakt me een beetje nerveus, maar ik denk dat ik een paar simpele soldeerverbindingen op één draad aankan.