Zacząłem zapisywać swoje przemyślenia na temat procedur, które mogą wystąpić w odstępie wielu lat. Musiałem zajrzeć do instrukcji i czytać oraz wielokrotnie czytać instrukcje dotyczące oleju do widelców, zanim stało się to jasne. Były też haczyki. Założę, że czytelnik jest przyzwoitym domowym mechanikiem i pominę procedury podnoszenia motocykla, demontażu kół i widelców. Notatki te uzupełniają dokładną lekturę instrukcji Suzuki lub innej. Należy również pamiętać, że instrukcje te zostały zrewidowane 10.04.22, aby stwierdzić, że długi, cienki pręt, który pasuje do "pręta wewnętrznego", jest usuwany podczas ustawiania poziomu widelca.
Wymiana oleju w widelcach - notatki z 10.02.22
1. Widelce wciąż na motocyklu - poluzuj lekko korek widelca
2. Zdejmij widelce z motocykla
3. Oddziel górną nasadkę od zespołu wkładu. Użyj klucza 14 mm, aby obrócić regulator napięcia wstępnego w kierunku przeciwnym do nakrętki nr 17 na schemacie części Suzuki. Po zwolnieniu nakrętki nr 17 górna nasadka odkręca się i oddziela od reszty zespołu.
4. Teraz wyjmij "prowadnicę sprężyny", która znajduje się na górze białego plastikowego dystansu, plastikowy dystans i sprężynę główną. Wyjmij również długi, cienki pręt z korpusu "cylindra", zwanego również częścią nr 13". Ten cienki pręt wewnętrzny wypiera około 3 mm wysokości płynu. Nie pytaj mnie, jak się tego dowiedziałem. Podczas ustawiania poziomu oleju wszystko inne pozostaje w korpusie widelca. Inny sposób patrzenia na to jest taki, że wszystko, co luźne, wychodzi podczas ustawiania poziomu oleju w widelcu. To, co pozostaje, jest utrzymywane przez śrubę na dole widelca.
5. Wylej stary olej. Opcjonalnie - rozważ metodę dokładniejszego czyszczenia wnętrza zespołu poprzez wyjęcie dolnej śruby. Należy pamiętać, że do tego czasami potrzebny jest klucz pneumatyczny, a przy ponownym montażu wymagany jest środek do zabezpieczania gwintów. Usunięcie dolnej śruby nie jest konieczne w przypadku rutynowej wymiany oleju w widelcu.
6. Z "rurą wewnętrzną, czyli częścią nr 12" całkowicie w dół w "korpusie głównym, czyli części nr 4", dodaj około 450 ml oleju.
7. Palcami pociągnij "cylinder, czyli część nr 13" 5 cali w górę i w dół powoli 10 razy. Poczekaj kolejne 6–8 minut, aż znikną wszystkie pęcherzyki. Sprawdź ponownie, czy nie ma pęcherzyków, powoli pociągając cylinder o kilka cali w górę i powoli wciskając go z powrotem w dół. Jeśli nie ma pęcherzyków, przejdź dalej.
8. Sprawdź poziom oleju za pomocą prostego odcinka wieszaka na ubrania oznaczonego białą taśmą elektryczną lub inną niechłonną taśmą. Łatwo jest zanurzyć i zobaczyć poziom oleju na niechłonnej taśmie. Dodawaj olej po trochu, aż do 162 mm od góry.
9. Włóż sprężynę
10. Sięgnij przez sprężynę i pociągnij wkład, czyli część nr 13, do góry za pomocą długich szczypiec z taśmą.
11. Włóż długi, cienki pręt do cylindra. Co ciekawe, na schematach nie ma osobnego numeru części dla tego pręta. Uważa się go za część części nr 13, mimo że jest wyjmowany.
12. Włóż biały dystans i lokalizator nad cylindrem, czyli częścią nr 13.
13. Upewnij się, że ustawiłeś wysokość nakrętki nr 17 na 11 mm od góry gwintowanej części zgodnie z Suzuki.
14. Wkręć nasadkę widelca na wkład, uważając, aby nie obracać nakrętki nr 17 (odwrotnie do kroku 3), a następnie na korpus widelca.
Wymiana oleju w widelcach - notatki z 10.02.22
1. Widelce wciąż na motocyklu - poluzuj lekko korek widelca
2. Zdejmij widelce z motocykla
3. Oddziel górną nasadkę od zespołu wkładu. Użyj klucza 14 mm, aby obrócić regulator napięcia wstępnego w kierunku przeciwnym do nakrętki nr 17 na schemacie części Suzuki. Po zwolnieniu nakrętki nr 17 górna nasadka odkręca się i oddziela od reszty zespołu.
4. Teraz wyjmij "prowadnicę sprężyny", która znajduje się na górze białego plastikowego dystansu, plastikowy dystans i sprężynę główną. Wyjmij również długi, cienki pręt z korpusu "cylindra", zwanego również częścią nr 13". Ten cienki pręt wewnętrzny wypiera około 3 mm wysokości płynu. Nie pytaj mnie, jak się tego dowiedziałem. Podczas ustawiania poziomu oleju wszystko inne pozostaje w korpusie widelca. Inny sposób patrzenia na to jest taki, że wszystko, co luźne, wychodzi podczas ustawiania poziomu oleju w widelcu. To, co pozostaje, jest utrzymywane przez śrubę na dole widelca.
5. Wylej stary olej. Opcjonalnie - rozważ metodę dokładniejszego czyszczenia wnętrza zespołu poprzez wyjęcie dolnej śruby. Należy pamiętać, że do tego czasami potrzebny jest klucz pneumatyczny, a przy ponownym montażu wymagany jest środek do zabezpieczania gwintów. Usunięcie dolnej śruby nie jest konieczne w przypadku rutynowej wymiany oleju w widelcu.
6. Z "rurą wewnętrzną, czyli częścią nr 12" całkowicie w dół w "korpusie głównym, czyli części nr 4", dodaj około 450 ml oleju.
7. Palcami pociągnij "cylinder, czyli część nr 13" 5 cali w górę i w dół powoli 10 razy. Poczekaj kolejne 6–8 minut, aż znikną wszystkie pęcherzyki. Sprawdź ponownie, czy nie ma pęcherzyków, powoli pociągając cylinder o kilka cali w górę i powoli wciskając go z powrotem w dół. Jeśli nie ma pęcherzyków, przejdź dalej.
8. Sprawdź poziom oleju za pomocą prostego odcinka wieszaka na ubrania oznaczonego białą taśmą elektryczną lub inną niechłonną taśmą. Łatwo jest zanurzyć i zobaczyć poziom oleju na niechłonnej taśmie. Dodawaj olej po trochu, aż do 162 mm od góry.
9. Włóż sprężynę
10. Sięgnij przez sprężynę i pociągnij wkład, czyli część nr 13, do góry za pomocą długich szczypiec z taśmą.
11. Włóż długi, cienki pręt do cylindra. Co ciekawe, na schematach nie ma osobnego numeru części dla tego pręta. Uważa się go za część części nr 13, mimo że jest wyjmowany.
12. Włóż biały dystans i lokalizator nad cylindrem, czyli częścią nr 13.
13. Upewnij się, że ustawiłeś wysokość nakrętki nr 17 na 11 mm od góry gwintowanej części zgodnie z Suzuki.
14. Wkręć nasadkę widelca na wkład, uważając, aby nie obracać nakrętki nr 17 (odwrotnie do kroku 3), a następnie na korpus widelca.